האם ניתן לקבל החזרי מס עבור תכשיטים שנרכשו בחו"ל?

תיירים ישראלים הנוסעים לחו"ל זכאים להחזרי מס על מוצרים מסוימים, כולל תכשיטים שונים. במאמר זה נתמקד בהבדלים בין ארה"ב לאירופה ובאופן קבלת ההחזר

אם בעבר נסיעה לחו"ל נועדה להכיר מדינה חדשה, לבקר במוזיאונים ובאתרי תיירות, לאכול במסעדות או פשוט לנוח, בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים טסים לחו"ל למסעות שופינג. קניות אלה כוללות גם תכשיטים מכל הסוגים. ברוב מדינות העולם, תיירים פטורים מתשלום מע"מ הקרוי בשם VAT, TVA, IVA, moms, MwST.

החזר משמעותי

כאשר מבצעים רכישות של מוצרים זולים יחסית החזרי המע"מ לא יעשו הבדל משמעותי, אך אם מדובר בטבעות אירוסין או שרשראות יהלומים לאישה, ההחזר יכול להסתכם במאות שקלים או יותר. זאת הסיבה שכדאי לברר אם המוצר שאתם מתכוונים לרכוש מזכה אתכם בהחזר מס וכיצד החזר זה מבוצע.

מה קורה באירופה?

במדינות האיחוד האירופי המע"מ נע בין 5 עד 25 אחוזים, בהתאם למדינה ולמוצרים. החזר המע"מ ניתן עבור מוצרים כמו שרשראות וטבעת אירוסין, לכל מי שאינו תושב קבע במדינה המדוברת. עבור שירותים שונים כמו שהות במלון או ארוחות תיירים אין להחזרי מע"מ. כדי להיות זכאים להחזר מע"מ, הרכישות חייבות להיות מעל סכום מסוים, המשתנה ממדינה למדינה. ברוב המקרים, מדובר ברכישה המבוצעת באותו עסק. סכום המינימום להחזר מע"מ נקבע כדי למנוע עומסים אדמיניסטרטיביים על פריטים בעלי ערך קטן והוא עומד על 175 אירו, אולם חלק ממדינות האיחוד האירופי עשויות לקבוע סכום מינימום נמוך יותר.

האם צריך לצאת מאירופה כדי לקבל החזר מע"מ?

כן, עליך לעזוב את אירופה כדי לתבוע את החזר המע"מ. מעבר למדינה אירופית לא מקנה זכאות להחזר. הפריטים צריכים לצאת מהאזור החייב במס, לא רק מהמדינה שבה הם נרכשו כדי להיחשב כיצוא. אותו עקרון תקף לבריטניה שפרשה מהאיחוד האירופי.

 

כיצד לתבוע החזר מע"מ?

אין נוהל סטנדרטי אחד לכל האיחוד האירופי, אבל לרוב, השלבים הבאים חיוניים:1. הוכחת תושבות באמצעות תעודה מזהה המעידה על כך שאינך תושב האיחוד האירופי. 2. קבלו את הניירת: המוכר יסייע למלא את הטופס, ודאו שהמידע נכון ושמרו את הקבלות שלך. 3. בשדה התעופה: הביאו את הרכישות, הקבלות וטפסי ההחזר לאחד ממשרדי המע"מ במעבר הגבול. זכרו שלא כל המדינות ביבשת אירופה הן חלק מהאיחוד האירופי. אם קניתם טבעת אירוסין בציריך, הקפידו להחתים את הטפסים שלכם לפני שאתם חוצים את הגבול. 4. גשו למכס: עשו זאת לפני שאתם מבצעים צ'ק-אין למטען שלכם, שכן סוכן המכס עשוי לרצות לוודא שאתם אכן מייצאים את הסחורה הנרכשת. 5. קבלו את הכסף שלכם: אם רכשתם את הסחורה שלכם דרך קמעונאי שעובד עם סוכן שירות החזר כספי מסוים – מצאו את הדסק שלו בשדה התעופה והביאו את הניירת. זכור כי יש עמלת עמלה קטנה.

האם אוכל לקבל החזר מע"מ על רכישות מקוונות?

כן, ניתן לקבל החזר מע"מ אפילו עבור רכישות מקוונות. בדומה לרכישה פיזית הזכאים לכך תושבי קבע במדינה שלא שייכת לאיחוד האירופי והסכום חייב להיות מעל המינימום שנקבע על ידי מדינת החנות המקוונת

ומה בארה"ב?

בניגוד למדינות שונות מסביב לעולם, בארצות הברית אין מע"מ על מוצרים שונים. עם זאת, מוטל שם מס קנייה שגובהו נקבע על ידי כל מדינה ומדינה ברחבי ארה"ב. בחלק מהמדינות יש הטבות מס לתיירים. באורגון, אלסקה, אין מס קנייה לתיירים, במדינת ניו יורק לא מיושם מס על מוצרי ביגוד והנעלה שנרכשו עד לגובה של 110 דולרים בכל קנייה. בפנסילבניה וניו ג'רזי לא ייגבה מס קנייה על פריטי אופנה.